Det meste har vært utsatt på grunn av koronaen, og fabrikken har vært helt stengt for besøk. Men i høst er kjøttbedriften i gang igjen med tiltakene i IA-bransjeprogrammet.
– Lederopplæringen er klar til lansering, rett rundt hjørnet, forteller HR-leder Line Altberg. Hun har vært med på å utforme prosjektet og er opptatt av å legge det på riktig nivå.
De elleve linjelederne i bedriften skal ikke minst hjelpes med to ting: Å forstå rollen sin og å forstå hvordan de skal lede dem som de har vært kompiser med i alle år og gjerne skal være venner med videre, også. Altberg trekker frem kommunikasjon som et viktig tema: Hvordan skal du snakke med folk og faktisk forvente å bli hørt.
Høyt fravær
Fatland-bedriften på Fokserød utenfor Sandefjord har hatt høyt sykefravær: 10,1 prosent før IA-bransjeprosjektet begynte. Bedriften har 163 fast ansatte i bygget og store sesongsvingninger. Når julematen skal lages, kan det være nesten 50 sesongarbeidere innom.
Sesongarbeiderne tas inn fra et lokalt firma. Fatland har også mange fast ansatte med andre førstespråk enn norsk. Hele tiden er ti litauere på arbeid – de er del av en gruppe som bytter på å reise frem og tilbake mellom Norge og Litauen når det ikke er forbudt. I tillegg kommer ansatte fra en rekke andre land.
– Språkopplæringen har vært utsatt helt siden koronaen kom. Vi skulle sette i gang med en kartlegging – en språktest på alle som ikke har norsk som morsmål, for å sikre at vi ikke forskjellsbehandler dem, sier Altberg.
Norsk på arbeidsplassen
– Nå håper vi å komme i gang før jul. Vi vil at det skal prates norsk. Men vi kan ikke bare si det – vi må gi opplæring, fastslår daglig leder Per Einar Johansen.
Han viser til bransje- og Vestfold-kollega Matbørsen, som har hatt opplæring og har norsk som språk også i kantinen. – I Norge vil vi prate vi norsk i matindustrien. Det skal vi gjøre for å sette matsikkerheten i fokus, sier Johansen.
Line Altberg peker på at språk også gjør det vanskelig å fange opp andre problemer. Hvis det skjer mobbing på arbeidsplassen, så oppdager ikke lederne det når det skjer på et språk som de ikke kan.
Lærer av andre
Per Einar Johansen fremhever det å lære fra andre som en god grunn til å være med på bransjeprogrammet. Ikke bare fra andre kjøttbedrifter: Om produktene er fisk eller melk, så er utfordringene de samme.
Et lite anlegg i en liten bygd, derimot, har et annet forhold til sykefraværet enn en bedrift i tettbygde Vestfold.
– Hos Båtsfjordbruket er det kanskje én fastlege og mulighet til å invitere ham til bedriften slik at han får en annen forståelse av det som skjer. Her har vi veldig mange fastleger og ikke den samme muligheten, sier Kjell Sjursen.
I år har de ansatte fått spørreundersøkelse og mulighet til å gi ris og ros. – Det som vi fikk pes for som negativt, er opplæring, kommunikasjon og det å gi ros. Det visste vi egentlig om, og det er det positivt at vi får beskjed om, mener Per Einar Johansen.
Gi og få ros
Det er nemlig akkurat der støtet skal settes inn. Når linjelederne får opplæringen de ikke har fått hittil, da skal rosen komme.
– Så må vi lære opp folk til å ta imot ros, også. Det holder å si takk. Men vi kan ikke ha det slik at de som får tilbakemelding om noe positivt, går i forsvar, sier Line Altberg.
Johansen er opptatt av å få alle til å forstå at de er viktige brikker og at det går ut over andre hvis de blir borte. Han vil slippe spørsmål av typen «hvor mange egenmeldinger har jeg igjen?».
Legehjelp
– For dem som har utfordringer, er det lettere å ta egenmelding enn å ta arbeidet med å oppsøke lege. Jeg skjønner at det er noe herk å gå til legen med migrene. Men hvis vi tvinger dem til fastlegen når de har vondt i hodet, så får de kanskje løst problemet. En del utfordringer bør videre i spesialisthelsetjenesten. Du kan ikke bare stikke hodet i sanden og håpe at det går over, sier Altberg.
Lokalt har bedriften kommet i gang med «En bra dag på jobb». Men samlingene har måttet avlyses flere ganger.
– Nå planlegger vi et dagsseminar på en lørdag som går over i underholdning og en middag. Da får vi samlet hele fabrikken på tvers av avdelingene, og det kan være positivt, sier Per Einar Johansen.
Om den modulbaserte lederopplæringen
I samarbeid med Moment organisasjon og ledelse og Klipp&Lim har IA-bransjeprogrammet for næringsmiddelindustrien, sammen med to andre IA-bransjeprogram, utviklet en modulbasert opplæring. Den består av 4 moduler. Målet er å utvide tilbudet, slik at det kan gjelde for alle bransjer, og det vil ligge åpent tilgjengelig på arbinn.no.