Hos Alimenta lager de ingredienser til næringsmiddelindustrien. Foto: Stian Rugsveen / Alimenta.
Selv om enkelte prosesser går litt tregere enn vanlig, har ikke Morten Andersen, daglig leder i Alimenta, merket at korona er en bremsekloss i matindustrien. – Det er høy innovasjonsaktivitet for tiden, og vi samarbeidermed flere av våre kunder for å utvikle produktene deres, sier han.
Alimenta ble etablert i 2002 som en ren distributør og importør av innsatsfaktorer til næringsmiddelindustrien. Siden den tid har de hatt en fin vekst. I 2009 startet de også med egen produksjon i Norge. I dag har de 65 ansatte, og i 2021 hadde Alimenta en omsetning på 388 millioner kroner.
- Alimenta leverer sammensatte ingredienser og egenproduserte blandinger til matprodusenter, forteller Morten. Både små og store kunder bruker Alimentas innsatsfaktorer i sine sluttprodukter, og vi er innenfor alle segmenter; kjøttindustri, fiskeindustri, bakeri og meieri – for å nevne noen, sier han. Han forteller også at blandingene Alimenta leverer er alt fra krydderblandinger til ingredienser som skal gi stabilitet og riktig konsistens i sluttproduktet.
– Ekstra gøy er det når vi også får være med på å utvikle sluttproduktet sammen med kunden. I slike prosesser kommer vi sammen frem til en god løsning, og så settes blandingene i produksjon hos oss. Disse levers så i sekker etter kundens ønske, sier han.
- Det er stor aktivitet i norsk næringsmiddelindustri for tiden. Vi har mange kunder, og det kommer stadig flere til. Dette er spennende bransje å være i, sier han.
Opptatt av rekruttering
Morten ønsker å slå et slag for rekrutteringen til den spennende næringsmiddelindustrien som har høy aktivitet. – Hos oss er vi avhengig av to ting for å lykkes: Dyktige ansatte med riktig kompetanse og tilgang på råvarer. Når det gjelder riktig kompetanse, så må det jobbes langsiktig. Det må satses på rekruttering av unge til matfagene. Her mener jeg politikerne kan være med og bidra til å rette søkelyset mot norsk næringsmiddelindustri og mulighetene som finnes her, sier han.7
Han trekker frem initiativet Smak deg frem som er igangsatt av flere aktører i mat- og måltidsbransjen, og anbefaler unge på det sterkeste å ha med seg matfagene i vurderingen når de nå skal velge videregående utdanning med søknadsfrist 1. mars.
Når det gjelder tilgangen på råvarer, så er det noen brister i det globale markedet som merkes. Både det å få tak i selve råvaren og forsinkelser i transporten skaper noen nye utfordringer for bedriften. – Enn så lenge er ikke dette et større problem enn at vi klarer å håndtere det, sier Morten.
Hos Alimenta utvider de med en ny produksjonslinje. – Dette er den største enkeltinvesteringen vi noen gang har gjort, forteller Morten og sier at de rett og slett trenger større kapasitet, og at dette grepet kommer til å gi mange nye muligheter for effektivisering.
- Dersom jeg skulle ha kommet med et ønske til statsministeren, så måtte det være at han tar grensehandelen på alvor. Nå har vi gjennom pandemien fått flere svar på hva denne "handelslekkasjen" betyr for Norge. Her må det gjøres en jobb for at vi skal bli mer konkurransedyktige, sier han.
Alimenta meldte seg inn i NHO og NHO Mat og Drikke rett før jul i 2021 etter å ha tenkt på det en stund. – Nå var det på tide å bli en del av felleskapet med så mange bra bedrifter, sier Morten. - I tillegg ser vi at vi har behov for både råd og sparring på flere områder der NHO har kompetanse. Dette var et helt riktig valg for oss, avslutter han.
Medlemspraten
I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.