Thomas Bjarkholm, sjef for Lantmännen Unibake i Norge, signerer avtale med French Bakery Company.
Lantmännen Unibake Norge har gått mot strømmen. I vanskelige tider har produsenten av frosne bakevarer kjøpt opp French Bakery Companys produksjon i Lier. - Vi tror på at markedet vil ta seg opp, og da vil lokal produksjon være viktigere enn noen gang, sier sjef for Lantmännen Unibake i Norge, Thomas Bjarkholm.
- Akkurat nå handler det meste om å komme i gang med produksjonen i Lier etter at vi i midten av juni overtok French Bakery Companys produksjon der. Dette er et moderne bakeri som produserer fryste bakervarer av høyeste kvalitet. Dette oppkjøpet gjør at vi selv kan produsere mange av produktene vi i dag kjøper fra søsterselskaper eller eksterne aktører i Europa, sier Thomas.
Lantmännen Unibake Norge er en del er et ledende internasjonalt bakerikonsern, eid av svenske bønder, med røtter tilbake til 1880. De produserer og selger frosne bakervarer til både storhusholdningskunder – blant annet kantiner, hoteller og bensinstasjoner – og dagligvarebransjen, sistnevnte under merkenavnet Hatting.
Han forteller at de i Norge er om lag 140 ansatte, fordelt på produksjon og administrasjon ved hovedkontoret på Langhus sør for Oslo og i Lier.
- Vi har en lidenskap for god bakst og innovasjon, og jobber kontinuerlig for å videreutvikle bakeribransjen og å kunne vise folk hvor enkelt man kan tilby rykende ferske bakervarer hele døgnet, sier han.
Lidenskap i alle ledd
- Hos Lantmännen Unibake er lidenskap et ord som går igjen, og dette er også en viktig ingrediens i deres bedriftskultur.
- For å kunne levere bakervarer av høyeste kvalitet, både når det gjelder smak, prosess og ikke minst sikkerhet, er vi helt avhengige av engasjement fra alle ansatte, sier Thomas. -Derfor er gode relasjoner, åpenhet og intern dialog ekstremt viktig for oss. Det samme gjelder overfor kunder og partnere. Han legger også til at bedriften er avhengig av konkurransedyktige priser og rammevilkår som gjør det attraktivt å være norsk produksjonsbedrift i Norge.
- Oppkjøpet av French Bakery Company i juni betyr at vi om kort tid vil kunne tilby et bredt sortiment av produkter produsert i Norge, med alt det positive det fører med seg, forteller en entusiastisk Bjarkholm.
- Produktene vil kunne tilpasses norske forbrukeres ønsker og behov. Vi vil kunne tilby økt grad av skreddersøm og være mye tettere på gjennom hele verdikjeden. Samtidig vil nærheten til produksjonen redusere transportavstander fra utlandet og innebære bruk av lokale råvarer – helt i tråd med våre bærekraftsmål, sier han.
- Det er samtidig viktig å legge til at vi ikke er uberørt av koranasituasjonen, selv om det kan virke litt motstrøms å kjøpe et bakeri akkurat nå. Alt er usikkert med tanke på storhusholdningsmarkedet, som er den delen av forretningen vår som har lidd mest de siste månedene. Men vi har tro på at markedet vil ta seg opp. Da vil lokal produksjon være viktigere enn noen gang, understreker han.
Et kvarter med Erna
- Hadde jeg fått et kvarter med Erna, ville jeg tydeliggjort hvilken unik posisjon Norge har som industrinasjon – dersom forholdene legges til rette. Vi ser et stort vekstpotensial for frosne bakervarer – såkalt bake-off – her i Norge, og har en langsiktig strategi om å holde produksjonen her hjemme. Norske forbrukere skal kunne få rykende fersk bakst bakt i Norge. For å få til dette er det viktig at rammevilkårene for lokal produksjon gjør at regnestykket går opp, sier Thomas.
- For det første, må det være forutsigbarhet knyttet til skatter og avgifter slik at det blir attraktivt å investere her hjemme. Selskapsskatten må legge til rette for å holde mest mulig kapital i selskapene, toll og avgifter må reguleres slik at varer og tjenester kan kjøpes til konkurransedyktige priser uavhengig av landegrenser, og støtten til industriforetak med høyt energiforbruk må videreutvikles. Vi har også tro på at tilskuddsordninger for nyetablering og investeringer i norske produksjonsbedrifter vil skape et sunt næringsliv her i Norge, sier han.
- Sist, men ikke minst, må myndighetene ha miljø og bærekraft øverst på agendaen. Norge har tilnærmet utslippsfri kraftproduksjon og er i utgangspunktet et attraktivt land å drive business i. For at dette konkurransefortrinnet skal komme norske produksjonsvirksomheter til gode, må langsiktige planer på plass som sikrer videreutvikling av Norge som industrinasjon. For Lantmännen Unibake innebærer dette at reguleringen av innsatsfaktorene i næringsmiddelkjeden må opprettholdes, fastholder Thomas.
En støtte i spørsmål knyttet til arbeidsgiverrollen
Lantmännen Unibake har vært medlem i NHO og NHO Mat og Drikke siden 1974. - For oss er det viktig å være medlem av NHO Mat og Drikke som en støtte i spørsmål knyttet til arbeidsgiverrollen, og fordi vi ser en verdi i å stå sammen som bransje for å ha større påvirkning på rammevilkårene vi opererer under. Det føles trygt å ha en bransjeorganisasjon i ryggen med høy kompetanse innen vårt fagfelt, avslutter han.
Medlemspraten
Her tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.