Trude Bergundhaugen og Anita Rud Rosenborg overtok det familieeide bakeriet i 2013. Det har blitt levert rykende ferske bakevarer fra dette bakeriet i over 100 år. De produserer bakevarer for sine egne to utsalg, og også litt for andre restauranter og kafeer. Til sammen er de 26 ansatte.
- Hos oss er det de ansatte som er aller viktigst. Som et håndverksbakeri er vi helt avhengige av at de som er her vet hva de skal gjøre og kan faget sitt, sier de to eierne. De er også opptatt av å gi personer som ikke nødvendigvis har så mye erfaring en sjanse. For øyeblikket har de to personer inne på prøvetid gjennom prosjektet Ringer i vannet. – Begge to er fremmedspråklige. Det kan by på noen utfordringer, men for det meste går det veldig bra, og vi får god hjelp av blant annet NAV. Ringer i vannet er en strålende måte å få folk inn på for å se om de fungerer hos oss, sier Anita og Trude.
Midt i konfirmasjonstida
- Nå er vi inne i en periode med mye jobbing, sier de to eierne. - Alt ble annerledes i år. Det var ingen konfirmasjoner i mai og juni, men nå i høst har det vært mange. Dermed har vi måttet jobbe på, og konfirmasjonstiden vil nesten gå direkte over i julestria. Vi har hatt en veldig bra september! Når man driver en liten bedrift, er det alltid slik at man i enkelte perioder har veldig mye å gjøre, mens i andre kan det være veldig rolig, sier de. Anita forteller at det gjerne er et mønster som gjentar seg fra år til år, slik at man vet når man kan legge inn rom for planlegging. - Men i år har alt blitt snudd på hodet på grunn av pandemien. Det er litt uvant, innrømmer de, men de har klart seg bra tross alt.
Moms på servering
- Dersom vi fikk anledning til en prat med statsministeren, ville vi ha forberedt oss grundig. Men det er nok en sak vi ganske så sikkert ville ha tatt opp med henne. Hvorfor er det 25 prosent moms på mat som selges fra serveringssteder? Det er vanskelig å få serveringssteder til å tjene mye penger, det er heller ikke derfor vi driver med dette, men ved å ha en lavere moms kan prisene kanskje justeres ned, så flere bruker de serveringstedene som finnes; ergo flere gode serveringssteder. Vinn, vinn for både forbruker og serveringssted, sier de.
Sterkt bransjenettverk
Baker Kristiansen har vært medlem i NHO Mat og Drikke og NHO siden 1981. - Hovedgrunnen til vårt medlemskap er at vi får et sterkt bransjenettverk gjennom bransjeforeningen BKLF, (Baker- og konditorbransjens landsforening). Som en liten bedrift klarer vi ikke å holde oss oppdatert på alt av nye lover, forskrifter med mer, uten å være medlem av en organisasjon. Her får vi rask og enkel tilgang til all informasjon vi trenger for å drive vår virksomhet, avslutter Trude og Anita.
Medlemspraten
Her tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.
Les flere intervjuer i samme serie her.
Her finner du mer informasjon om medlemskap og medlemsfordeler i NHO Mat og Drikke.