Medlemspraten: Den Stolte Hane AS

Portrettfoto av Strømmen

Fredrik Strømmen er administrerende direktør i Den Stolte Hane AS. Foto: Den Stolte Hane.

Fredrik Strømmen, administrerende direktør hos Den Stolte Hane AS, er opptatt av dyrevelferd og den bærekraftige norske kyllingen. Den Stolte Hane har vokst mye de siste årene og kan vise til over 30 % markedsandel i dagligvare på både egg og kylling.

Den Stolte Hane, (DSH), selger konsumegg og kylling til både dagligvarekjeder, restaurantmarkedet og industrikunder. – Vår historie på konsumegg går tilbake til 1950. I dag pakker vi egg fra dyktige produsenter fra hele Sør-Norge på pakkeriet vårt på Ski, forteller Fredrik.

- Kyllingen vår produseres på Stokke og på Nærbø, fortsetter han. Han forteller at anlegget på Stokke nylig er bygget om og kun produserer stekte produkter. Anlegget på Nærbø produserer rå kylling – både fersk og fryst – som kommer fra 85 fantastiske bønder i nærområdet.

Merket Vestfold Fugl, med opprinnelse fra fabrikken på Stokke, utvikles og posisjoneres inn mot restaurantmarkedet med rundt 20 prosent markedsandel. I 1998 ble selskapet Jærkylling etablert, og merkevaren Den Stolte Hane så dagens lys i 2005. Fredrik kan fortelle at Den Stolte Hane etter hvert fikk en solid posisjon hos Ica og senere en utfordrerposisjon hos Coop.

Mye har hendt siden den gang, og i 2016 fikk Den Stolte Hane hovedleverandørposisjonen hos Coop og en nr. 2-posisjon hos NorgesGruppen. – Dette har vært et eventyr, og verdikjeden kan trygt sies å være lønnsom og bærekraftig i alle ledd, sier han.

Har lyktes med innovasjon

- Det aller viktigste for oss i Den Stolte Hane er gode kundeforhold, hvor vi sammen utvikler produkter. Samtidig må vi være konkurransedyktige på pris og investerer betydelig for å effektivisere og optimalisere, sier Fredrik. - De siste årene har vi lyktes godt med innovasjon, og konseptet "Stekt & Skivet" har nå passert 100 millioner kroner i årsomsetning ut av butikk, sier en fornøyd administrerende direktør.

Dyrevelferd og bærekraft

Er det noe han virkelig brenner for, så er det dyrevelferd og bærekraft. – Kyllingproduksjonen i Norge er verdens beste, sier han entusiastisk. - Det er ingen bruk av antibiotika. I 2013 ble det etablert et dyrevelferdsprogram som måler en rekke parametere hos hver enkelt produsent hver uke. Velferden påvirkes av blant annet kvaliteten på den daggamle kyllingen, kvaliteten på fôret, kvaliteten på kylling-husene og ikke minst bondens kompetanse. Den Stolte Hane er en pådriver for å ivareta og forbedre dyrevelferden i vår verdikjede, understreker Fredrik.

- Samtidig er vi opptatt av å ta bærekraftige valg, forsetter Fredrik. - Vi må hele tiden veie dyrevelferdshensyn opp mot miljøhensyn. Dersom vi for eksempel skulle ha gått over til en mer saktevoksende kylling-hybrid, vil man trenge 20 prosent mer fôr og CO2-avtrykket vil dermed øke i en tid hvor miljø også er svært viktig å ta hensyn til. I dag ligger klimaavtrykket fra egg og kylling på 2,1 CO2-ekvivalenter – mange ganger lavere enn rødt kjøtt, sier han.

Roser statsministeren og har et mattips

Hadde Fredrik fått en prat med statsministeren, ville han gitt henne og hennes sentrale ministre ros for den fantastiske gode jobben som har vært samlende i en vanskelig korona-tid. – Jeg ville også fortalt om den gode dyrevelferden vi har i Norge innenfor kyllingproduksjon, og at den norske bonden gjør en fantastisk innsats. Videre ville jeg fortalt om Dyrevelferdsprogrammet på kylling som alle i bransjen samler seg om. Og så ville jeg benyttet anledningen til å tipse henne om "Stekt & Skivet" – et perfekt mellommåltid for en travel statsminister, smiler han.

Arbeider for våre interesser

Den Stolte Hane har vært medlem i NHO og NHO Mat og Drikke siden 2006. – NHO Mat og Drikke er synlige i media og en stor organisasjon som arbeider for våre interesser, sier Fredrik, som trekker frem grensehandel, konkurranse-, nærings-, og landbrukspolitikk som viktige saker. - Vi har også stor nytte av fagmiljøet som er knyttet til lønnsforhandlinger og arbeidsrett i NHO Mat og Drikke, avslutter han.

Medlemspraten

I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.

Les flere intervjuer i samme serie her

Her finner du mer informasjon om medlemskap og medlemsfordeler i NHO Mat og Drikke.

  • Hege Guttormsen
  • Senior kommunikasjonsrådgiver

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: