Petter Grunnan, daglig leder i Foodman. Foto: Steffen Aaland.
Petter Grunnan, daglig leder i Foodman, ville gjerne tatt en prat med statsministeren om de viktige valgene og endringene vi som samfunn må ta: Hvordan sikre bærekraft, hvordan lede an i den teknologiske utviklingen og hvordan skape arbeidsplasser for ufaglærte i en tid hvor tradisjonelle verdikjeder endres, er temaer han er opptatt av.
Foodman ble etablert i 1992 på Aurskog og har i overkant av 50 ansatte. - Vi driver produksjon av snacks, nøtter, sjokolade og sprøstekt løk under andre merkenavn; det som kalles for "private label", forteller Petter. - Vi er også leverandør av bearbeidede innsatsfaktorer og ser på Nord-Europa som vårt naturlige marked, sier han.
Arbeidskraft, råvaretilgang og forutsigbare rammebetingelser
- For å kunne få dette til, er vi helt avhengige av kunnskapsrik og stabil arbeidskraft som hver dag jobber for at produktene og leveransene våre skal bli best mulig. Samtidig trenger vi stabil råvaretilgang fra hele verden og at containerne kommer når de skal. For at alt dette skal flyte, må vi ha næringsvennlige og forutsigbare rammebetingelser, understreker Petter.
Problemstillinger som kan gi nye fortrinn
- For oss dreier det seg alltid om kontinuerlig forbedring. Korona-pandemien har gitt oss noen nye problemstillinger, som jeg er sikker på at igjen vil gi oss noen store fortrinn i fremtiden, sier Petter.
Han forteller at de for tiden er særlig opptatt av kompetanseutvikling, produktutvikling og å styrke interne produksjonsprosesser og logistikk. - Vi har et egenutviklet produksjonsstyringssystem som heter Progress. Dette systemet selges også til andre næringsmiddelprodusenter av et selskap som heter BaseIT, og det er akkurat utviklet en skreddersydd versjon for kjøttbedrifter, forklarer Petter.
De store endringene
Dersom Petter hadde fått møte statsministeren for en prat, ville han ha trukket frem de store endringene vi som samfunn må ta. – Jeg ville bedt henne styre unna diskusjonen om formueskatt, som jeg mener er en tulledebatt i 2021. Den tar fokuset bort fra de virkelige store valgene vi står overfor, sier han. - Hvordan sikre bærekraft? Hvordan lede an i den teknologiske utviklingen? Hvordan skape arbeidsplasser for ufaglærte i en tid hvor tradisjonelle verdikjeder endres? Hvordan bidra til at norske bedrifter kan vokse og hevde seg internasjonalt? Dette er spørsmål jeg ville tatt opp med henne, sier Petter.
Fellesskap og juridisk rådgivning
Foodman har vært medlem i NHO og NHO Mat og Drikke siden 2017. - Vi er medlem fordi vi mener det er nødvendig å jobbe i fellesskap for å oppnå forutsigbare og gode rammevilkår for alle. I tillegg har vi fått god juridisk bistand de gangene vi har hatt behov for det, avslutter han.
I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.