Medlemspraten: Hansa Borg Bryggerier AS

Portrett av Giil

Lars Giil, administrerende direktør i Hansa Borg Bryggerier. Foto: Hansa Borg Bryggerier | Mariann Hillestad.

Før pandemien var rundt 35 prosent av omsetningen til Hansa Borg Bryggerier i servering- og utelivsbransjen og 65 prosent i dagligvare. – I deler av virksomheten har vi opplevd store utfordringer det siste året grunnet nasjonale og lokale smitteverntiltak med både skjenkebegrensninger og skjenkestopp, sier administrerende direktør, Lars Giil.

Hansa Borg Bryggerier AS er Norges største norskeide bryggeri- og drikkevareaktør. – Vi ser på oss selv som en viktig aktør i utviklingen av norsk bryggeri- og drikkevareindustri, sier Lars.

Hansa Borg består av Borg Bryggeri i Sarpsborg, Christianssands Bryggeri (CB) i Kristiansand, Hansa Bryggeri i Bergen og et produksjons- og tappeanlegg for Olden naturlig mineralvann i Oldedalen i Nordfjord. Høsten 2013 ble også det Grimstadbaserte småbryggeriet Nøgne Ø en del av Hansa Borg. 

Hansa Borg har til sammen over 400 års bryggerierfaring, og leverer drikkevarer med og uten alkohol til hele det norske drikkemarkedet. – Våre bryggerier er leverandør av noen av de største norske ølmerkene. I tillegg supplerer internasjonale merker som Heineken, Bulmers, Clausthaler og Breezer våre solide nasjonale og regionale merkevarer, forteller Lars. Øl er kjernen av virksomheten til Hansa Borg. I tillegg har de produkter som Grevens cider, Olden naturlig mineralvann, ulike brus- og juiceprodukter, samt sterkere alkoholholdige drikker til utelivsbransjen. – Innovasjon står høyt på agendaen hos oss. Vi har hatt stor suksess med våre nylanseringer. Her vil jeg spesielt trekke frem Hansa Mango IPA som har opplevd en formidabel mottakelse i markedet, sier han.

 Trenger friske og kompetente ansatte

Det er ingen tvil om at det er menneskene og tilgang til arbeidskraft som er det aller viktigste for virksomheten for at de skal kunne produsere. – De ansatte har stått på gjennom hele pandemien, og vi har heldigvis unngått omfattende smitteutfordringer inne på anleggene våre. Det er jeg meget takknemlig for, sier Lars.

 Omsetningssvikt og permitteringer

- I Oslo nærmer det seg et halvt år med full skjenkestopp, og tiltakene der og i resten av landet har bidratt til både omsetningssvikt og permitteringer av store deler av arbeidsstyrken som jobber mot utelivet. På den andre siden har dagligvarehandelen blomstret – og her har vi også tatt vår del av kaken med en flott salgsvekst i 2020, forteller han, og fortsetter med å trekke frem utfordringene ved å oppleve denne formen for differanse.

– I og med at rundt halvparten av arbeidsstyrken må stille fysisk på jobb på anleggene for å sikre vareforsyningen vår hver eneste dag, noen kan isolere seg på hjemmekontor og tenke på smittevern, mens andre igjen er permittert, sier det seg selv at det tærer på det sosiale og selve kulturen i selskapet. Det blir mye å forholde seg til. Nå er heldigvis de fleste tilbake i jobb, slik at vi kan planlegge langsiktig og være klar for gjenåpning og forhåpentligvis etter hvert en litt mer "normalisert" hverdag, sier Lars.

 I tillegg til menneskene, er også råvarer og andre innsatsfaktorer viktige for bedriften. – Vi har opplevd noen overraskende og uventede utfordringer i forbindelse med at vi nå har en sterk økning i dagligvare. Størstedelen av leveransene våre det siste året er blitt produsert på bokslinjene, og markedet har vært mindre forutsigbart, sier han.

Det er fortsatt usikkerhet knyttet til salg og omsetning. Derfor planlegges det for å sikre fleksibilitet og rask omstillingsevne i forhold til nytt salg og salg i annen emballasje hos Hansa Borg. – Vi forbereder oss på ulike scenarier, siden det er så usikkert hva vi selger om 14 dager sammenlignet med et standard år. Som et eksempel så må vi være forberedt på at 20 til 30 prosent av volumet på øl kan selges enten på boks eller fat – siden vi er litt i begge verdener, uteliv og dagligvare, sier Lars, som også legger til at de på samme tid forsøker å tenke langsiktig.

 Stå på, Erna!

- Statsministeren har virkelig stått i stormen det siste året. Hadde jeg fått en 15 minutters prat med henne, ville jeg gitt henne ros for at Norge har kommet best unna korona av så å si alle land i hele verden, med lite sykdom og utfordringer rundt sykehusplasser og kjøpekraft. Jeg kunne gjerne også sagt noe om grunnavgifter på drikkevareemballasje og annet, men siden jeg kun har et kvarter, ville jeg heller brukt tiden på å fokusere på mye av det som er bra og hvordan det kan forsterkes i tiden fremover, samt snakke på vegne av hele bransjen og oppbyggingen av samfunnet etter korona. Uteliv- og reiselivsnæringen har fått seg en knekk gjennom pandemien. Mange vil nok vegre seg for å ansette nye mennesker med kostnadene dette medfører. Min oppfordring til Erna er derfor at de tilbyr støtteordninger til utelivet når de skal ansette igjen, som støtte til deler av lønnsutbetalinger ved nyansettelser, slik at bransjen kommer seg raskere på fote og tør å ansette igjen, sier Lars.

Et felleskap vi setter pris på

Hansa Borg Bryggerier har vært medlem i NHO i mange år – helt siden 1929. – NHO er et felleskap vi setter pris på å være en del av. Gjennom medlemskapet er vi tilsluttet flere av overenskomstene mellom NHO og LO, og vi er blant annet med i forhandlingsutvalget for bryggerioverenskomsten. Vi er også med i nyttige nettverk i NHO Mat og Drikke og får bistand blant annet i arbeidsgiverspørsmål, sier han.

 - Jeg setter særlig pris på hvordan NHO og NHO Mat og Drikke har inkludert oss underveis i pandemien for å snakke om våre utfordringer. Sammen står vi sterkere, både som bransje og i politiske prosesser. Under pandemien har vi kunnet spille inn problemstillinger som NHO har tatt videre, og vi verdsetter samarbeidet som muliggjøres gjennom medlemsorganisasjonene, på tvers av konkurrerende bedrifter, avslutter Lars

Medlemspraten

I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.

Les flere intervjuer i samme serie her

Her finner du mer informasjon om medlemskap og medlemsfordeler i NHO Mat og Drikke.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

  • Hege Guttormsen
  • Senior kommunikasjonsrådgiver

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: