Pia og Alexander Von der Lippe, gründerne av LIPPE AS. Foto: Julianne Leikanger.
- Nå håper vi at nedstengingen av samfunnet endelig er over og at vi alle kan se frem til en mer normal hverdag, sier Pia Von der Lippe, som er en av gründerne bak bedriften LIPPE.
LIPPE har vært en viktig aktør i det norske kaffemarkedet siden 1998. Siden 2008 har de brent, pakket og distribuert sin egen kaffe. - Kaffen fra LIPPE kjennetegnes med ferske leveranser, ren og tydelig smaksprofil, forutsigbarhet, riktig pris og profesjonell oppfølging, sier Pia.
I tillegg til å være en kaffeleverandør, leverer LIPPE også utstyr og maskineri som det utføres service på. Kjente maskineri som inngår i deres portefølje er Rancilio, Egro, Synesso og Mazzer.
Gründerne Pia og Alexander Von der Lippe har hele tiden hatt en systematisk tilnærming til råvare og brenning. – Med finstemte ganer har vi konsumert espresso og svart kaffe av høyst varierende kvalitet i flere tiår, både der ute og her hjemme, smiler Pia. – Med stor nysgjerrighet, erfaring, pågåenhet, teft og lidenskap har vi bidratt til å korrigere og heve det norske folks kaffepreferanser fra vi så de første kaffebarenes inntog i Norge og frem til i dag, fortsetter hun.
Med et utrettelig engasjement for råvare, bærekraft og kvalitet har LIPPE vokst år for år, og har fremdeles mye å utrette i det norske kaffemarkedet.
Kundenes kunder betyr mye
LIPPE har kunder som for det meste består av bedriftsmarkedet. – For at vi skal få levert det vi produserer, er vi avhengig av at våre kunder igjen har kunder, slik at de får solgt sine produkter. Det siste året har vært krevende i så måte, med mye nedstenging i de store markedene. Heldigvis har privatpersoner på hjemmekontor sørget for at vi har kunnet holde trykket i produksjonen oppe, sier Pia. – Videre er vi også avhengig av gode forbindelser med underleverandører i spedisjonsleddet og at våre digitale plattformer er operative og brukervennlige, sier hun.
- Nå håper vi at nedstengingen av samfunnet endelig er over, slik at våre kunder får bedre tider enn de har hatt det siste året. Vi er svært opptatt av å hjelpe dem så godt vi kan, sier Pia.
Skatter og avgifter
Dersom Pia fikk en prat med statsministeren, ville hun blant annet tatt opp vilkårene for selskapsbeskatning i Norge. – En kapitalkrevende bedrift som LIPPE blir uforholdsmessig hardt beskattet for arbeidskapitalen og driftsinventar selv i år der resultatet er negativt, forklarer hun. - I stedet for å beskatte slik det gjøres nå, burde beskatningen av positivt resultat vært høyere for å få statsbudsjettet til å gå opp, foreslår hun. – Det er ikke noe problem å skatte når man har et positivt resultat; verre er det for eierne å skatte når det går dårlig. Dersom egenkapitalen er bundet opp i maskiner, anlegg og råvarer, kan det være vanskelig å frigjøre frisk kapital til å dekke skattekrav.
Heldigvis har vår bedrift klart seg gjennom tidene uten at dette har vært et problem, men jeg har stor sympati for bedrifter som sliter i dårlige år, sier Pia.
- Videre ville jeg bedt henne fjerne MVA på reparasjoner og vedlikehold for å bidra til et grønt skifte der det lønner seg å reparere framfor å kjøpe nytt. Det er vanskelig nå fordi det er relativt høye lønnskostnader på tjenester utført av norsk personell, mener hun.
Nettverk og ressurssenter
LIPPE har vært medlem i NHO Mat og Drikke siden 2018. - Hovedgrunnen til at vår bedrift er medlem av NHO og NHO Mat og Drikke er at det kjennes fint å være del av et større nettverk som arbeider konstruktivt for rammevilkårene for bedrifter som vår. Det å ha et ressurssenter som NHO å henvende seg til om det skulle være noe oppleves fint. Dessuten arrangerer NHO fine seminarer med relevant påfyll, avslutter Pia.
I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.