Administrerende direktør i Mills, Chris Samways. Foto: Mills.
- Vi er takknemlige for et robust dagligvaremarked tross vanskelige tider. Hos oss har vi det travelt med stor etterspørsel, sier Chris Samways, administrerende direktør i Mills.
Mills er en norsk familieeid bedrift som har drevet med matproduksjon siden 1885. Mills står bak velkjente kvalitetsprodukter både i Norge og utlandet. Blant de mest kjente produktene finner man Mills majones, Mills kaviar, Melange, Soft flora, Olivero, Delikat, Vita Hjertego og Mills Peanut Butter.
De siste årene har Mills blant annet lansert en ny serie med smakfulle plantebaserte produkter under navnet Plantego’. I fjor var 85 prosent av alle råvarene som Mills brukte fra planteriket. Mesteparten av Mills-produktene produseres på fabrikkene deres i Drammen og i Fredrikstad.
De ansatte er nøkkelen til suksess
Mills har 370 ansatte. – Alle sammen er 100 prosent dedikerte til å jobbe på en bærekraftig måte. Hver dag. I fjor solgte vi rundt 170 millioner Mills-produkter i Norge. Hver eneste av disse transaksjonene representerer en mulighet til å lykkes eller feile. Vi lykkes stort sett. Det ville aldri skjedd uten kraften og motivasjonen som ligger i Mills-gjengen, sier Chris.
Siden mange av produktene som Mills selger er ferske, er de særlig avhengige av gode leverandører. – Uten pålitelige og ansvarlige leverandører av høykvalitetsråvarer, som leverer akkurat det vi trenger når vi trenger det, ville ikke dette gått. De kan være alt fra norske lokale fiskere og bønder, til produsenter av rapsolje som vi importerer fra Europa, sier han. - Med et tillitsbasert forhold til våre kunder innenfor detaljhandel og servering, jobber vi mot en felles sunn og stabil vekst, legger han til.
Mills investerer tungt i kvalitet og markedsføring av merkevarene for å sikre at forbrukerne får produktene de ønsker gang på gang.
Heldige tross en vanskelig tid
Samways mener Mills er relativt heldig tross korona-pandemien. – Det er travle tider med stor etterspørsel og vi er veldig klar over at det er mange som ikke har det sånn. Nå er vi ekstra opptatt av at våre ansatte skal ha en god og trygg arbeidsplass – særlig de som jobber på fabrikken som har levert kvalitetsprodukter forbrukerne vil ha, når de vil ha dem. Akkurat nå opplever vi at salget av vårt nye Mills laksepålegg tar helt av, og vi må jobbe hardt for å produsere nok, sier han. Fokus på samhold er viktigere enn noen gang. – Mange i bedriften jobber hjemmefra, og har gjort det over et år nå. Da er det ekstra viktig å "holde jobbfamilien samlet", sier Chris.
Roser statsministeren for innsatsen
Mills-sjefen er , uavhengig av politikken, full av lovord om statsministerens innsats under pandemien. – Om jeg hadde fått en 15 minutters prat med henne, ville jeg sagt: «Erna, bra jobbet. Virkelig, bra jobbet», sier Chris. Han påpeker at han er engelsk, men stolt av å bo i Norge. – Jeg ser hvor godt hun tar vare på det norske folk, med åpenhet, besluttsomhet og ydmykhet, til tross for ekstraordinære utfordringer. Jeg ville også oppfordret henne til å prøve Mills nye Laksepålegg, og bedt henne fortelle hva hun synes om det. Og også øke støtten til selskaper som investerer i en grønn fremtid. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skulle snakket om de siste 12 minuttene, ler Chris.
God støtte under pandemien
Mills har vært medlem i NHO og NHO Mat og Drikke siden 1936. - NHO er en profesjonell organisasjon med høy anseelse. Måten NHO støtter medlemmene under korona-pandemien er for eksempel enestående. Det er fint at likesinnede selskaper kan samarbeide under NHO-paraplyen for å sikre felles interesser. NHO har full tillit fra oss, avslutter Chris.
I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.