Medlemspraten: NutraQ

Portrett av Solerød Christensen

Daglig leder i NutraQ, Gustaf Solerød Christensen. Foto: NutraQ.

NutraQ er historien om to gründere som ble til 170 ansatte i syv land. Det kan daglig leder, Gustaf Solerød Christensen, fortelle. Selskapet produserer og selger kosttilskudd og skjønnhetsprodukter, og er kanskje mest kjent for sine hovedprodukter som VitaePro, skjønnhetsproduktene fra Oslo Skin Lab og kosttilskuddet Maxulin.

- Vårt største konkurransefortrinn siden oppstarten i 2002 har vært vår forretningsmodell, sier Gustaf. - Vi selger direkte til kunder og nærmest utelukkende gjennom abonnementsløsninger. Da vi startet med dette for nesten 20 år siden, var ikke abonnementsordninger like vanlig som det er i dag. Nå abonnerer folk på mange ulike tjenester, som for eksempel Netflix og Spotify, og modellen har blitt mer vanlig. Vi har siden 2002 bygd opp hele organisasjonen rundt denne modellen, og i dag er NutraQ veldig digitale og i praksis en stor webshop, sier Gustaf.

Trenger en velfungerende verdikjede

- Det meste av salg og kundekommunikasjon foregår digitalt, så vi er avhengige av god vareflyt og kontroll over logistikkjeden. Det innebærer alt fra råvareinnkjøp, produksjon og distribusjon til sluttkunden. For at hele denne kjeden skal fungere, trenger vi stabile rammevilkår, profesjonelle leverandører og partnere og flinke ansatte, understreker Gustaf.

Som bedriftsleder i disse tider, er det umulig å ikke tenke på Covid-19, og Gustaf er ikke et unntak.

- For meg som leder av NutraQ er det aller viktigste å ta vare på våre ansatte og kunder. Vi har siden mars jobbet med bedriftskulturen for å beholde engasjementet og driven blant ansatte på hjemmekontor. Samtidig har vi rigget oss for videre vekst, på tross av krevende tider i Norge og de andre markedene vi opererer i, sier han.

Ønsker seg nasjonale initiativ som fremmer bevegelse

Dersom Gustaf hadde fått en prat med statsministeren, ville han først og fremst ha takket henne for regjeringens håndtering av pandemien. Den har gjort at vi i dag lever mer normale liv i Norge enn i mange andre land, mener han. - Samtidig er vi i NutraQ bekymret for de nasjonale følgene av mindre bevegelse og interaksjon under pandemien. Folkehelse er noe som opptar oss, og vi håper derfor det kommer nasjonale initiativ som fremmer bevegelse, mosjon og covid-tilpassede muligheter for samvær. Slike tiltak støtter vi gjerne opp om!

Besøk:
Har ønsket seg et bransjeforum

NutraQ har vært medlem i NHO og NHO Mat og Drikke siden november 2020. - Vi har i flere år ønsket oss en form for bransjeforum for kosttilskuddsprodusenter i Norge, sier Gustaf. Andre store produsenter er medlemmer i NHO Mat og Drikke, og vi håper nå at vi kan få til et tettere samarbeid på vegne av bransjen. I andre markeder deltar vi aktivt i tilsvarende forum, og har sett hvor nyttig slike samarbeid kan være, blant annet i dialogen med regulatoriske myndigheter, avslutter han.

Medlemspraten

I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.

Les flere intervjuer i samme serie her

Her finner du mer informasjon om medlemskap og medlemsfordeler i NHO Mat og Drikke.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: