Hos Røros Bryggeri er de godt i gang med å produsere god drikke som hører julen til. Fra venstre: Jørgen Langeng, Per Grindstad, Jones Mikkelsen, Morten Hermo. Bak: Robert Holm. Foto: Eirik Dalseg, Rørosnytt.
Akkurat nå produseres det julebrus og juleøl i et forrykende tempo hos Røros Bryggeri. Men det har ikke alltid vært slik, kan daglig leder Robert Holm fortelle. Sommeren 2017 var bryggeriet i skikkelig hardt vær, og noe måtte gjøres for å sikre videre drift. I dag er de fem ansatte og funderer på nye investeringer.
Røros Bryggeri hadde sin oppstart i 2009 som et mikrobryggeri med tilhold på et utested i Røros. Etableringen ble populær, og tanken om et eget håndverksbryggeri slo rot hos nøkkelpersoner i matmiljøet på Røros.
Som tenkt, så gjort. I 2015 stod bryggeriet klart i Havsjøveien Næringspark på Røros. På den tiden skjedde det en eksplosjon i antall etablerte mikrobryggerier i Norge. Alle plasser i Norge, store som små, skulle ha sitt eget lokale øl. Noe som medførte til hardere konkurranse i et marked som allerede var tøft å bli en del av.
- Vi har prøvd og feilet en god del siden oppstarten i 2015, forteller Robert. Vi gikk fra å være en drikkevareprodusent, til i tillegg å produsere ulike matvarer som majones, tyttebærketchup, blåbærsaus og drive egen delikatesseforretning. Ideene var på denne tiden mange, og investeringslysten var stor. Men fokuset ble altfor bredt, innrømmer han.
Det var da de fikk ny eier i 2017 at fokuset ble spisset. Den nye eieren var oldebarnet til Oliver Langen, «Brus Oliver», som startet opp og drev Røros Mineralvannfabrikk fra år 1900. Alle fem ansatte og ny eier ble fort enige om at noe måtte gjøres om vi skulle ha livets rett. Vi skulle lage drikkevarer som hadde kompromissløs kvalitet, hvor kundene alltid hadde lyst på en til. Med det ble grunnlaget lagt for der vi er i dag, og mottoet «Brygga Rakrygga» så dagens lys, smiler Robert.
Perlende drikker er signalproduktene
Det viktige bryggeriet produserer både øl og mineralvann, og signaturproduktene er det de kaller for perlende drikker. Dette er alkoholfrie drikker basert på blåbær, tyttebær og rabarbra.
– Sommeren 2020 fikk vi også en ny storselger, sier Robert. - Vi tok utgangspunkt i våre perlende drikker, og tilsatte en lokalt smaksatt gin. Dermed fikk vi to nye produkter: Fjellbreeze med tyttebær og Fjellbreeze med rabarbra. De ble godt mottatt av kundene, forteller han.
Bråstopp i mars
Røros Bryggeri har hatt karftig vekst i 1,5 år – helt frem til 12. mars i år. - Da sa det brått stopp, som for så mange andre, og vi måtte legge om vår salgsstrategi og satse langt hardere på dagligvare. Da denne omleggingen var på plass, så vi på ny at vi vokste, og nå står vi i en positiv storm, sier han, og fortsetter: - Vi opplever en kraftig etterspørsel etter våre produkter om dagen. Mye tid går derfor med til å sikre tilgangen av råvarer og emballasje, samt planlegge og prioritere riktig i produksjonsprosessen for å maksimalisere utnyttelsesgraden på utstyr og ansatte. Videre må vi stabilisere vår produksjon til markedet. Akkurat nå er vi også inne i en periode der vi produserer juleøl og julebrus i tillegg til våre vanlige produkter, så vi har mer enn nok å henge fingrene i.
Spent på om det kommer avgiftskutt i statsbudsjettet
- Grensehandel legger føringer for oss med tanke på investeringer i bedriften, innrømmer Robert. - Vi visste det før, men etter at grensen ble stengt, har vi virkelig fått merke det. Salget av våre produkter har eksplodert, og som daglig leder må jeg si jeg er spent på hva som kommer i statsbudsjettet med tanke på eventuelle avgiftskutt, sier han.
- Slik det ser ut nå, må vi investere for å klare å tilfredsstille etterspørselen i markedet. Det store spørsmålstegnet blir jo hvordan situasjonen kommer til å se ut etter at grensene åpner igjen. Tør vi å investere med utgangspunkt i dagens situasjon? Dersom regjeringen hadde gått inn for et avgiftskutt, hadde det vært litt mer forutsigbart og litt enklere for oss å ta en risiko. Men så lenge vi vet at du på Systembolaget i Sverige får en pils til samme pris som det vi må betale i avgift her i Norge, må vi tenke oss nøye om før vi investerer, fastslår Robert.
Grensehandel og tilhørende ringvirkninger ville han selvfølgelig ha tatt opp med statsministeren dersom han hadde fått en prat med henne. – Samtidig ville jeg ha takket henne for at hun styrer landet vårt med en stødig hånd; særlig nå i disse vanskelige tidene, sier han. - Jeg ville også ha trukket frem Røros-regionen som et godt eksempel på hvordan det skapes verdier i distriktene. Rørosmat går i spissen som salgs- og distribusjonsledd for mat og drikke produsert i vårt område. Norge som land er helt avhengig av verdiskaping i distriktene, mener Robert.
Interesse og hjerte for det vi driver med
Røros Bryggeri har vært medlem i NHO Mat og Drikke og NHO siden 2019. – NHO Mat og Drikke fronter viktige saker for små og store bryggerier på en god og profesjonell måte. Ved å være medlem har vi tilgang til god kompetanse og hjelp, sier Robert, og legger til at det er mange bra folk som jobber i NHO. - Vi har mest kontakt med NHO Trøndelag, og de som jobber der viser interesse og har et hjerte for det vi driver med. Det skinner også godt gjennom i vår bransjeorganisasjon som er Bryggeri- og drikkevareforeningen, (BROD), avslutter han.
Medlemspraten
I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.