Lønnsom bærekraft for Finnmark Rein

Publisert

Da seriegründer Are Smuk Figved vendte tilbake til reindrifta, satset han på en mer bærekraftig produksjon av reinsdyrkjøtt. Ekte smak og rein natur ble suksessoppskriften for Finnmark Rein.

Slakteriet Finnmark Rein er en av mange norske bedrifter som er på jobb for en grønn fremtid. Smuk Figved, som er direktør i Finnmark Rein, vokste opp i en reineierfamilie. Etter å ha utdannet seg til økonom ved NHH og vært med på å etablere flere selskaper, deriblant Sector Alarm, vendte han i 2011 tilbake til reindrifta.

– Det året var jeg med onkelen min på fjellet, og det ble tydelig for meg hvor mye reineierne jobbet og hvor lite de fikk igjen for det. Prisen på reinkjøtt var – krone for krone – den samme som i 1986. Det var synd å se at reineierne som jobbet så mye fikk så dårlig betalt. Noe var galt, og noe måtte gjøres.

Da Finnmark Rein startet opp, tilbød de seg derfor å betale reineierne mer for å produsere mer bærekraftig.

– En mer bærekraftig produksjon innebærer flokker som er bedre tilpasset beitegrunnlaget. Det betyr igjen bedre simler, som får bedre kalver, som har hatt et bedre liv. Det er dyrevelferd i praksis, som både gjør at vi får et bedre produkt og at kundene får en bedre opplevelse, forklarer Figved.

Naturen bestemmer 

Selve slaktingen hos Finnmark Rein skjer etter en gammel samisk slaktefilosofi som dreier seg om å utnytte hele dyret og sørge for at ingenting går til spille. Dermed kan reineierne klare seg med mindre flokker. Færre dyr betyr igjen sunnere dyr, bedre kvalitet på kjøttet, høyere fortjeneste og lavere driftskostnad. Med andre ord: Lønnsom bærekraft.

Smuk Figved er opptatt av at det er menneskene som må tilpasse seg dyret, ikke omvendt.

– Det er naturen som må sette premissene. Vi vet for eksempel ikke nøyaktig når dyret går til vinterbeite og dermed heller ikke når slaktingen vil starte, forteller Figved.

– Derfor må vi si til butikkene at vi ikke har en presis dato for når det ferske kjøttet kommer. Sånn må det bli, og det har heldigvis butikkene akseptert.

Sunn som fisk og mager som kylling

Nå opplever Finnmark Rein en eventyrlig etterspørsel etter sine produkter.

– Det er en veldig oppvåkning i interessen for reinsdyrkjøtt, forteller Figved. - Og reinkjøtt er et fantastisk produkt! Tenk at vi selger et produkt, et dyr, som er 30.000 år gammelt. Som er like sunn som fisk og mager som kylling, og som lever i uberørt natur og urørt av menneskehender. Vi er svært heldige som har denne ressursen – og vi skal ta godt vare på den.

På jobb for en grønn fremtid

Som bærekraftsatsingen i Finnmark Rein er et godt eksempel på,  kan norske bedrifter løse utfordringer knyttet til klimautslipp og befolkningsvekst, samtidig som de skaper jobber og verdier.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: