WTO og det globale handelsregelverket er bra for Norge. Også EØS-avtalen og deltakelsen i EUs indre marked på likeverdige vilkår med øvrig europeisk næringsliv har vært bra for norsk næringsliv. Særlig EØS-medlemskapet er en stabiliserende faktor i den økonomiske turbulensen, helt siden finanskrisen og nå sist under koronaviruspandemien. Når det gjelder mat-, drikke- og bionæringen, har EØS-avtalen vist seg svært viktig for forsyningssikkerheten. EØS-avtalen er også svært betydningsfull, blant annet fordi den traktatfester importvernet for landbruksprodukter. Avtalen gir dermed forutsigbarhet for norsk råvareproduksjon og foredlingsindustri, samtidig som næringen kan importere viktige innsatsfaktorer fra EØS-området. Globale regler, som gir like handelsvilkår og rettssikkerhet for næringslivet og bedriftene, er spesielt viktig for et lite land som Norge.
Parallelt med næringens internasjonale verdikjeder er importvernet helt sentralt for mat- og drikkenæringens rammevilkår, herunder tilgang til norske råvarer og bedriftenes konkurransekraft. Samtidig må importvernet ivareta næringens behov på en fleksibel måte, uten at det svekker sensitiv nasjonal råvareproduksjon. Dersom langsiktig produksjonsplanlegging med råvareleverandører ikke fører frem, må systemet med administrative tollnedsettelser forvaltes med fleksibilitet slik at næringen får tilgang til innsatsfaktorer uten ekstra tollkostnader. Matproduksjonen i Norge karakteriseres av høy bruk av norske råvarer, men også import av blant annet råvarer, bearbeidede produkter, arbeidskraft, teknologi, produksjonsutstyr og arbeidskraft. Importerte innsatsfaktorer spiller en nøkkelrolle i å effektivisere produksjonen og bidrar til den høye bruken av norske råvarer. Parallell tilgang på både norske råvarer og importerte innsatsfaktorer, er begge vesentlige faktorer for en høy matproduksjon, forsyningssikkerhet og næringens konkurransekraft.
Internasjonale verdikjeder i mat- og drikkenæringen
NHO har på vegne av NHO Mat og Drikke i 2020 undersøkt omfanget av mat-, drikke- og bionæringen i internasjonale verdikjeder. Undersøkelsene viser at næringen i forholdsvis stor grad importerer råvarer, bearbeidede produkter, produksjonsutstyr og emballasje til sin produksjon og virksomhet. Eksporten er lav, men det er økende oppmerksomhet knyttet til eksportmuligheter blant bedriftene.
Import av råvarer, bearbeidede matprodukter og ingredienser
Hele 58 prosent av bedriftene i mat-, drikke- og bionæringen oppga til NHOs undersøkelser våren 2020 at råvarer, ingredienser eller bearbeidede produkter fra utlandet er viktig som innsatsfaktorer i produksjonen. Tallene sier ikke hvor stor andel dette utgjør av bedriftenes produksjon, men det er en indikasjon på betydningen av internasjonale verdikjeder og tilgang til importerte innsatsfaktorer i bedriftene. For industribedriftene i mat- og drikkenæringen isolert sett, oppgir 74 prosent av innsatsfaktorer fra utlandet er viktig i produksjonen.
Import av produksjonsutstyr, teknologi og emballasje
Parallelt med importerte innsatsfaktorer til matproduksjonen er bedriftene i mat-, drikke- og bionæringen avhengig av å kjøpe produksjonsutstyr, teknologi og emballasje fra utlandet. Hele 60 prosent av bedriftene oppga til NHOs undersøkelser våren 2020 at de er avhengig av dette. For industribedriftene i mat- og drikkenæringen isolert sett opplyser 80 prosent at de må hente dette fra utlandet. Også på dette området er verdikjedene internasjonaliserte, og de importerte innsatsfaktorene er viktig for produksjonen.
Spesialisert kompetanse og arbeidskraft fra utlandet
Bedriftenes internasjonale verdikjeder, med omfattende import av innsatsfaktorer, produksjonsutstyr, teknologi og kapital, skaper et behov for tjenesteproduksjon i tilknytning til industriproduksjonen. Dette skaper behov for tilgang på spesialisert kompetanse. Medlemsundersøkelsen våren 2020 viser at 43 prosent av bedriftene i næringen henter inn utenlandsk spisskompetanse i kortere og lengre perioder. Også på dette området ligger industribedriftene i mat- og drikkenæringen høyere enn gjennomsnittet for næringen, her opplyser 50 prosent av bedriftene at de må hente inn kompetanse fra utlandet.
Sesongarbeidere fra utlandet
Hele 36 prosent av bedriftene i mat-, drikke- og bionæringen opplyste til NHOs undersøkelser våren 2020 at de henter inn sesongarbeidere i deler av året. Primærleddet i næringen er preget av større sesongvariasjoner enn industribedriftene, og er mer avhengig av sesongarbeidere enn andre deler av næringen. På primærleddet isolert opplyser 80 prosent av bedriftene at de henter inn sesongarbeidere fra utlandet.
Gjennomgangen ovenfor viser at selv om mat-, drikke- og bionæringen primært produserer for det norske markedet, opptrer den heller ikke i et vakuum i norsk økonomi. Samtidig som det er et hovedmål å bruke norske råvarer i produksjonen, er næringen en stor importør av innsatsfaktorer som er helt nødvendig for en høy norsk mat- og drikkeproduksjon. Næringen har internasjonale verdikjeder som tilfører mat- og drikkebedriftene teknologi, nye ideer, investeringer og innovasjon som bidrar til økt produktivitet og styrket konkurransekraft.
Lav eksport, men økende interesse
NHOs undersøkelser våren 2020 viser at kun 11 prosent av bedriftene i næringen selger til markeder utenfor Norge. Tallet er jevnt lavt i alle deler av næringen, men er høyest hos industribedriftene, (15 prosent). Undersøkelsen indikerer at næringen i all hovedsak produserer og selger for det norske markedet. Unntaket her er produsentene av brennevin, hvor 82 prosent av disse eksporterer i stor grad sine produkter.
Selv om det norske markedet er viktigst for mat-, drikke- og bionæringen, er det økende interesse for eksportmuligheter. Dette gjelder i hovedsak nisjeprodukter og produkter i premiumsegmentet, som ikke er påvirket av importvernet, tollsatser og andre defensive hensyn. NHOs undersøkelser våren 2020 viser at 36 prosent av bedriftene i næringen planlegger å undersøke mulighetene for eksport. Selv om eksporten er lav så gir den økt lønnsomhet, samtidig som bedriftene får kontakt med større markeder som gir både inntekt og impulser til økt innovasjonstakt og produktutvikling på hjemmemarkedet.
EU er Norges viktigste handelspartner for landbasert mat og drikke
EU er Norges viktigste handelspartner for landbasert mat og drikke. Gjennom EØS-avtalen har Norge og EU felles regelverk og standarder på matsikkerhet og veterinære forhold, som bidrar til at bedriftenes verdikjeder i EU/EØS-området fungerer forholdsvis effektivt og friksjonsløst. I de ti årene mellom 2009 og 2019 utgjorde importen av mat og drikke fra EU-landene i gjennomsnitt 68 prosent av den samlede matimporten til Norge.
Handelsbalansen for landbasert mat og drikke
Internasjonal handel er viktig for norsk økonomi, sysselsetting og levestandard, og Norge har takket være eksport av olje og gass hatt et overskudd på handelsbalansen med utlandet i lang tid. På mat- og drikkeområdet er dette annerledes. Her har Norge et stort underskudd på handelsbalansen. Underskuddet skyldes delvis at selvforsyningsgraden er lav på noen områder. Underskuddet må også knyttes til en økende og stadig mer variert matproduksjon, som igjen øker behovet for innsatsfaktorer som det er lite av i Norge. Endrede forbruksvaner bidrar også til importveksten.
Den samlede matimporten økte med 91 prosent fra 28 milliarder kroner i 2009 til 54 milliarder i 2019. Eksporten økte mer, den steg med 180 prosent, fra 3,2 milliarder til 9 milliarder kroner. Eksporten vokser imidlertid fra et lavere nivå og underskuddet på handelsbalansen med mat- og drikkeprodukter økte fra 25 milliarder kroner i 2009 til 45 milliarder kroner i 2019.. Importveksten er størst innenfor frukt og grønnsaker, dyrefôr, drikkevarer, bearbeidede matprodukter, matoljer og matfett samt korn. Parallelt med det økte importunderskuddet siden 2009 har både omsetningen og verdiskapingen i næringen vokst med over 30 prosent. Importunderskuddet kan imidlertid bidra til å undergrave potensialet for nye satsinger og økt verdiskaping fremover. Det bør legges til rette for å bygge opp ytterligere råvareproduksjon og bearbeidingsindustri for å stimulere vekst basert på både norske råvarer og importerte innsatsfaktorer.
Handelspolitikken er viktig for mat- og drikkenæringen fremover
Økende skepsis mot WTO, særlig i USA, Brexit og Kinas sterke vekst i internasjonal politikk er tre faktorer som sammen bidrar til å endre Norges situasjon i internasjonal handel. Dette har igjen potensielt stor betydning for mat-, drikke- og bionæringens handlingsrom i handelspolitikken. Dette har blant annet kommet til syne ved at Storbritannia i forhandlingene om en frihandelsavtale med Norge krever full markedsadgang for landbruksprodukter i bytte mot økt markedsadgang for norsk fisk i sitt hjemmemarked. Liknende kritiske situasjoner kan oppstå i andre sammenhenger og det kan bli krevende å forsvare det norske importvernet i forhandlinger med land utenfor EU/EØS. Norsk handelspolitikk må derfor utvikles slik at mat- og drikkenæringens konkurransekraft i hjemmemarkedet og internasjonalt ivaretas, samtidig som grunnleggende defensive hensyn ivaretas.
NHO Mat og Drikke mener det er viktig å verne om EØS-avtalen, og samtidig støtte sterkt opp om og videreutvikle WTO som en global institusjon. Det er i Norges interesse at så mye som mulig av regelverket på dette området er universelt og forankret i WTO. For Norge er de bilaterale handelsavtalene gjennom EFTA spesielt viktige som tillegg til WTO og EØS. Selv med WTO og EFTA er det fremdeles mange handelsbarrierer i markeder som skaper store utfordringer for norske bedrifter som er avhengig av import og eksport for sin verdiskaping og konkurransekraft.