Det er Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) som står bak prisutdelingen. Aktører som kan delta i konkurransen er de som har signert intensjonsavtalen eller tilslutningsavtalen, eller et datterselskap eller en del av et større selskap som har signert. Nytt av året er også at opplysningskontorene i landbruket og Norges Sjømatråd kan delta.
Variert tilbud av fiskeretter
Fjordland vant i kategorien "Sunnere produkter" med en serie ferdigprodukter som inneholder fisk. I en pressemelding fra HOD i forbindelse med utdelingen sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol at det er sunt og bra for folkehelsa at forbruket av fisk og sjømat øker. Kjerkol sa også at for å få til dette, er det viktig at aktører som Fjordland satser på et bredt utvalg av fiskeretter som er attraktive både for nye og mer tradisjonelle forbrukergrupper. Juryen vektlegger at Fjordlands tiltak bidrar til at flere spiser mer fisk fordi tilbudet er variert.
- Dette er en utmerkelse vi i Fjordland setter stor pris på. Det er en annerkjennelse av arbeidet som er gjort, og en motivasjon til videre satsning på fisk, sier Hanne Guro Lund, fagsjef ernæring og bærekraft i Fjordland.
Vekker interessen hos barn for frukt og grønnsaker
I kategorien "Sunnere markedsføring" var det OFG som vant. For tredje året på rad har de sendt ut gratis smaksbrosjyrer til barn i barnehager over hele landet hvor målet er å få barna til å smake på og spise mer frukt og grønt. I brosjyren kan barna krysse av for hvilke grønnsaker, frukt eller bær de har prøvd. I den samme pressemeldingen som nevnt over, sier Kjerkol: -Tiltak som dette kan føre til betydelige helsegevinster for befolkningen på lang sikt, fordi vi vet at matvaner ofte blir tatt med inn i voksenlivet.
Juryen skrev blant annet dette i sin begrunnelse:" Juryen mener at dette initiativet er et konkret verktøy for å vekke interesse og påvirke smakspreferanser i en ung og viktig målgruppe, og for en matvare som foreldre opplever at barna ikke liker. Ved å la barna oppleve ulike typer grønnsaker i barnehagen eller hjemme, kan OFG også påvirke familiene i deres innkjøpsvaner og valg av mat. Totalt sett kan dette føre til betydelige helsegevinster for befolkningen.
- Det å smake på frukt og grønt er med på å inspirere barna til å spise sunt og til å etablere gode matvaner tidlig i livet, forteller prosjektleder for "5 om dagen barnehage", Maren Berg fra OFG. Denne prisen gir stor motivasjon for å fortsette det viktige arbeidet fremover, sier hun.
Prisen ble delt ut av helse- og omsorgsministere, Ingvild Kjerkol på #MerAv-seminaret fredag 9. februar 2024. #MerAv er innsatsområde nr 4 i Intensjonsavtalen. Både Fjordland og OFG er to av NHO Mat og Drikkes mange medlemsbedrifter. - Intensjonsavtalens utmerkelser, som nå er delt ut for fjerde gang, gir aktørene velfortjent heder og økt synlighet for den betydelige innsatsen som legges ned for at forbrukeren skal kunne ta sunnere valg, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
Her kan du lese HODs pressemelding om utdelingen
Juryens begrunnelse i sin helhet finner du her
Vil du vite mer om Intensjonsavtalen og hvordan din bedrift kan bli en del av denne? Her finner du mer informasjon.