Full jubel da Norgesmøllene tok førsteplassen i kategorien sunnere produkter. Fra venstre i bildet: Kim Kirchert, produktutvikler. Henriette Thomsen, direktør innovasjon og merkevare. Hege Fjereide, kategori- og merkevaresjef. Foto: Anna Maria Karlsen | NHO Mat og Drikke
Norgesmøllene og Fjordland har fått utmerkelser for godt arbeid i intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Brødblandinger med mer grovt mel og Bremykt med mindre mettet fett, som gjør det lettere å ta sunnere matvalg, kom på første og andre plass.
Utmerkelser for godt arbeid i intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold deles ut én gang i året til aktører som har gitt et godt bidrag for bedre folkehelse. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre har nå kåret vinnerne for 2024 i to kategorier – Sunnere produkter og Sunnere markedsføring.
Øverst på pallen for Sunnere produkter sto Norgesmøllene og Fjordland med 1. og 2. plass.
Norgesmøllene relanserte sin serie med Møllerens brødmikser i 2023 og gjorde disse grovere. På ett år har brødmiksene levert 48 tonn ekstra kostfiber til det norske folk. De har også fremhevet rundstykker i designet på melposene som et alternativ til å bake brød. Juryen har lagt vekt på at Norgesmøllene har bidratt gjennom å gjøre det mer inspirerende og enklere for forbrukerne å bake og spise grove kornprodukter hjemme.
Fjordland stakk av med andreplassen i kategorien Sunnere produkter. Fra venstre i bildet: Elisabeth Hurum, fagleder ernæring og bærekraft
og Christian Seberg, markedssjef. Foto: Anna Maria Karlsen | NHO Mat og Drikke
- Vi er veldig glade for å vinne pris for sunnere produkter - dette er en stor anerkjennelse av det arbeidet alle i Norgesmøllene legger ned for å bidra til en sunnere folkehelse. En stor takk også til vår næringsorganisasjon NHO Mat og Drikke som legger til rette for et godt samarbeid mellom matbransjen og helsemyndighetene, sier Henriette Thomsen, direktør for innovasjon og merkevare i Norgesmøllene.
Andreplassen gikk til Fjordland
Reduksjon av mettet fett i hverdagsprodukter er viktig for å hjelpe forbrukerne til å spise sunnere. Fjordland har tilsatt mer rapsolje i sin Bremykt og lansert Bremykt Mykere. Som resultat inneholder produktet litt mindre mettet fett, uten at det har gått på bekostning av smaksopplevelsen. Juryen roser dette tiltaket som et godt eksempel på å dreie forbruket over i en litt sunnere retning.
- Endringer på store volumprodukter kan være av stor betydning. Bremykt Mykere er et godt eksempel på hvordan vi klarer å møte forbrukerens behov, samtidig som vi beveger oss i riktig retning med folkehelsearbeidet, sier fagleder for ernæring- og bærekraft i Fjordland, Elisabeth Hurum.
Både Norgesmøllene og Fjordland er to av NHO Mat og Drikkes mange medlemsbedrifter. - Intensjonsavtalens utmerkelser gir aktørene velfortjent heder og økt synlighet for den betydelige innsatsen som legges ned for at forbrukeren skal kunne ta sunnere valg, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.