Rykk tilbake til start!
Foto: Foodie Factor (Pexels)
-Forslagene til nye regler går mye lengre enn å forby markedsføring mot barn. I praksis nærmer det seg et markedsføringsforbud av en rekke produkter, uavhengig av aldersgruppe.
Foto: Foodie Factor (Pexels)
-Forslagene til nye regler går mye lengre enn å forby markedsføring mot barn. I praksis nærmer det seg et markedsføringsforbud av en rekke produkter, uavhengig av aldersgruppe.
- Helse- og omsorgsdepartementets forslag er et eksempel på at gode hensikter blir omsatt til en regulering som ikke kan gjennomføres, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
- Vår kritikk dreier seg om hvordan man skal unngå at barn utsettes for markedsføring av produkter som ofte omtales som usunne, ikke om at barn skal beskyttes mot slik markedsføring, sier han.
-Vi er forundret over at departementet ikke har tatt innover seg at barn og unge lever i en mediehverdag dominert av utenlandske aktører på internasjonale plattformer som norske myndigheter ikke kan regulere med særnasjonale regler. Forskriften vil i praksis kun ramme norske mat- og drikkeprodusenter. Dette er en konkurransevridning vi ikke kan skjønne at en regjering som ønsker å styrke norsk mat- og drikkeproduksjon kan se seg tjent med, sier Brubakk.
Det er noe av essensen i NHOs høringssvar til Helse- og omsorgsdepartementets forslag til en ny forskrift. Forskriften har som formål å forby markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge.
- Forslaget som ligger på bordet vil bare treffe norske aktører og vil ikke gi beskyttelse mot markedsføring fra utlandet. Det viktigste argumentet mot er likevel at forslaget vil også skape stor rettslig usikkerhet og uforutsigbarhet for norske bedrifter, som risikerer å ilegges store gebyrer for brudd på regler som er uklare med vidt rom for tolkning og skjønn, sier Brubakk.
NHO Mat og Drikke mener forskriftsteksten er preget av uklarhet og inkonsekvente avgrensninger som vil føre til en lang rekke utilsiktede konsekvenser. - De mange utilsiktede konsekvensene som for eksempel bortfall av sponsing av idrettslag og kultur, synes departementet å ta veldig lett på. Når forslaget i tillegg neppe står seg i møte med EØS-retten, må regjeringen rett og slett rykke tilbake til start, sier Brubakk.
-Markedsføring rettet mot barn og unge er allerede regulert både gjennom markedsføringsloven og kringkastingsloven. I tillegg har bransjen sin egen selvreguleringsordning, Matbransjens faglige utvalg (MFU). Dette er en ordning vi ønsket å videreutvikle og forsterke i samarbeid med myndighetene til en ordning som kunne ha oppnådd mye av det samme, men uten alle disse unødvendige bieffektene, sier Brubakk.
I sitt høringssvar har NHO Mat og Drikke en hel rekke innsigelser på departementets forskriftsforslag. Blant de mest sentrale punktene er:
Her kan du lese NHO Mat og Drikkes høringssvar i sin helhet: 241122 BR til HOD - Forslag til forbud mot markedsføring av visse næringsmidler m.v. (ENDL).pdf
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?