Helsedirektoratet lanserte i august 2024 nye kostråd som skal bidra til å bedre folkehelsen. –Både før og etter lanseringen har det vært det vært stilt spørsmål ved både utviklingen av og kunnskapsgrunnlaget for rådene, ikke minst fra aktører med varierende faglig tyngde og til dels klare kommersielle interesser, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
Brubakk sier at mat -og drikkeprodusentene opplever å stå i en spagat mellom å utvikle produkter i tråd med myndighetenes kostråd og å følge forbrukerne som tidvis villedes av aktører som er uenige i helsemyndighetenes anbefalinger. - Når regjeringen nå foreslår å redusere midlene til kommunikasjon om levevaner og helse til Helsedirektoratet fra 26,5 millioner kroner i 2024 til 21, 9 millioner kroner, frykter vi at myndighetene vil bli satt sjakk matt i kampen om å nå frem til forbrukerne med faktabasert kostholdsinformasjon. Det er svært uheldig. Tvert imot burde kommunikasjon om myndighetenes nye kostråd vært betydelig styrket, sier Brubakk.