Helse- og omsorgsministeren Ingvill Kjerkhol presenterte 31. mars 2023 regjeringens folkehelsemelding: "Nasjonal strategi for utjamning av sosiale helseforskjellar". I meldingen presenterer regjeringen den samlede innsatsen for å sikre bedre folkehelse og god livskvalitet i befolkningen. I meldingen signaliserer regjeringen blant annet at de vil gi økt prioritert til folkehelsepolitikken.
Blant tiltakene for å nå konkrete mål i folkehelsepolitikken, viser regjeringen blant annet til Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Avtalen er et bredt samarbeid mellom myndighetene og næringslivet hvor over 100 aktører har signert og forpliktet seg til å nå målene.
Varsler utredninger
Regjeringen varsler at den vil igangsette et eksternt utredningsarbeid om virkemidler fremmer et sunt kosthold. Utredningen skal blant annet vurdere matomgivelser, tilgjengelighet av sunn mat, kommuniaksjonsarbeid, behovet for økt kunnskap og behovet for reguleringer og økonomiske virkemidler. - Det er bra at helse- og omsorgsministeren legger så stor vekt på kunnskapsbaserte virkemidler i folkehelsepolitikken, og at regjeringens melding understreker at folkehelsepolitikken er et komplisert samspill mellom ulike virkemidler, sier administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
- NHO Mat og Drikke hilser derfor velkommen en samlet vurdering av virkemidler i folkehelsepolitikken. En solid utredning vil også kunne klargjøre om det er målkonflikter mellom virkemidler som hver for seg kan virke fornuftige, eller om enkelte virkemidler også har utilsiktede konsekvenser som gjør at det vil være uklokt å ta dem i bruk.
Brubakk understreker at når myndighetene legger stor vekt på næringslivets rolle i folkehelsepolitikken er det viktig at næringslivet også involveres i arbeidet på en god måte, slik at alle perspektiver kommer frem.
Markedsføring mot barn og unge
I meldingen understreker regjeringen behovet for å verne barn og unge mot markedsføring av usunn mat og drikke. Regjeringen vil både vurdere ytterligere reguleringer av markedsføring mot barn, eller tiltak som kan styrke ordningen med Matbransjens faglige utvalg (MFU), som bl.a. NHO Mat og Drikke står bak.
-MFU har oppnådd gode resultater i de knapt ti årene ordningen har virket, mener Petter Haas Brubakk. – Samtidig er vi naturligvis åpne for å diskutere hvordan ordningen kan gi bedre effekt, ikke minst i møte med markedsføring i sosiale medier og andre digitale kanaler.
Folkehelsemeldingen skal nå behandles av Stortinget, og det vil være åpne høringer i Stortingets helse- og omsorgskomité om saken.
Hele folkehelsemeldingen kan lastes ned på Helse- og omsorgsdepartementets nettside.