Grensehandel har vært en stor utfordring for mat- og drikkenæringen i Norge i lang tid. Fra å være et kuriøst tilbud har grensehandel blitt en hovedkonkurrent til norsk mat- og drikkeproduksjon. Det er primært høye norske avgifter på produkter som alkoholholdig drikke, tobakksprodukter og materialavgifter som driver handelen. Produkter med høye avgifter i Norge omtales gjerne som «lokkevarer» i grensehandelssammenheng. Når nordmenn først er på dagsturer til nabolandene og kjøper produkter med lavere avgifter, handler de i tillegg store volum av ordinære dagligvarer til eget forbruk. Den høye grensehandelen forsterkes av at over 45 prosent av befolkningen bor innenfor en 2,5 timers kjøretur til Sverige.
Grensehandelen er stor og utgjorde i 2019 16 milliarder kroner, men stoppet nærmest helt opp under pandemien da grensene var stengt (2020 - 2021). I denne perioden opplevde norsk mat- og drikkeproduksjon og dagligvarehandel kraftig vekst i sysselsetting og omsetning, og den norske staten tjente milliarder i økte avgiftsinntekter. I etterkant av pandemien har grensehandelen igjen tatt seg opp. Grensehandel betyr eksport av arbeidsplasser og tap av verdiskaping og investeringer i hele verdikjeden for mat og drikke. Den betyr i også tapte avgiftsinntekter for Norge. NHO Mat og Drikke ønsker at avgiftsnivåene på alkoholholdig drikke, tobakksprodukter og materialavgifter skal harmoniseres med nivået i landene rundt oss, slik at norske forbrukere handler mer i Norge.
NHO Mat og Drikke arbeider for målrettede tiltak som vil redusere grensehandelen med landene rundt oss. Fordi hele 80 prosent av norsk grensehandel skjer i Sverige, vil det viktigste tiltaket vil være å harmonisere avgiftene på grensehandelsutsatte varer med nivået i Sverige.
Sammen med Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Handel og Kontor i Norge (HK), NHO Service og Handel og Virke har NHO Mat og Drikke dannet Grensehandelsalliansen.
NHO Mat og Drikke fremmer medlemmenes interesser blant annet gjennom kontakt mot politikere og embetsverk dialog med andre viktige samarbeidspartnere og interessenter, gjennom høringsinnspill, utredinger og utspill i den offentlige debatten. Som medlemsstyrt organisasjon har medlemsbedriftene avgjørende innflytelse på hvilke posisjoner som NHO Mat og Drikke skal fremme overfor politikere og myndigheter.