Unødvendig regulering

Godteri

Foto: Foodie Factor (Pexels)

Regjeringen foreslår blant annet forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn under 18 år, regulering av sponsing og utdeling av vareprøver. – Når vi har en selvreguleringsordning i form av Matbransjens faglige utvalg som kan vise til gode resultater og som er fleksibel og dynamisk, er dette ikke en regulering vi hilser velkommen, sier NHO Mat og Drikke.

Forslaget som er sendt på høring fra Helse- og omsorgsdepartementet er en oppfølging av at Stortinget i mai 2023 påla regjeringen å forskriftsfeste blant annet et markedsføringsforbud av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge under 18 år. Tilsynsmyndigheten er foreslått lagt til Helsedirektoratet.  
I tillegg foreslår departementet også blant annet å:

  • Endre listen over produkter som er omfattet av forbudet til bl.a. å gjelde sammensatte ferdigretter
  • Endre regelverket til å gjelde markedsføring "rettet mot barn" i stedet for "særlig rettet mot barn"
  • Innføre forbud mot markedsføring som "oppfordrer" voksne til å kjøpe til barn
  • Innføre forbud mot plassering av produkter "i tilknytning til" produkter og tjenester som appellerer til barn
  • Kun tillate annonsørers navn/logo i forbindelse med sponsing, ikke produkters varemerker
  • Innføre tvangsmulkt og overtredelsesgebyr (det høyeste av 50G eller 4 % av virksomhetens årsomsetning)

-Høringsforslaget er svært omfattende og inneholder forslag som reiser en rekke krevende spørsmål. Forslaget om å øke aldersgrensen til 18 år er blant de aller mest krevende, vi har problemer med å forstå hvordan bedriftene skal kunne håndtere et skille mellom for eksempel en 16- og en 18-åring i praksis. Også forslagene knyttet til sponsing og bruk av firmanavn i stedet for produktnavn, samt hvilke markedsføringsaktiviteter som faktisk omfattes av forbudet er svært uklart, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.

-Vår oppfatning er at selvreguleringsordningen gjennom Matbransjens faglige utvalg (MFU) har fungert bra og at medlemsvirksomhetene er opptatt av å følge regelverket for å skjerme barn og unge for ulovlig markedsføring. Når vi også vet at en stor andel av den eksponeringen barn og unge utsettes for kommer fra utenlandske aktører, mener vi at forslagene i all hovedsak rammer norske aktører unødvendig hardt, sier Brubakk.

Brubakk sier at NHO Mat og Drikke nå jobber tett sammen med medlemsbedriftene for å gi innspill på høringen innen fristen 22. november. – Ta gjerne kontakt med oss dersom du har gode eksempler på hvordan forslagene kan ramme din virksomhet, oppfordrer han medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Petter Haas Brubakk. Administrerende direktør. NHO Mat og Drikke.
Portrettfoto

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: