Rekruttering
Rekruttering til mat-, drikke- og bionæringen er en utfordring og et arbeid som krever godt samarbeid mellom flere aktører. Rekruttering er derfor et viktig område i NHO Mat og Drikke.
Rekruttering til mat-, drikke- og bionæringen er en utfordring og et arbeid som krever godt samarbeid mellom flere aktører. Rekruttering er derfor et viktig område i NHO Mat og Drikke.
Over en tredjedel av medlemsbedriftene oppgir i NHOs kompetansebarometer at de enten har tapt kunder eller markedsdeler og skrinlagt eller utsatt utvidelse av virksomheten, som følge av manglede kompetanse. Mange bedrifter står foran et generasjonsskifte hvor deler av arbeidsstokken nærmer seg pensjonsalder. I tillegg til at ungdommen velger bort de utdanningene det er mest behov for, synker også ungdomskullene fremover grunnet lavere fødselstall. I tillegg er mobiliteten i arbeidskraft over landegrensene i Europa lavere enn før.
Rekruttering er en sammensatt utfordring som må møtes med ulike tiltak. Næringslivets behov må prioriteres høyere i dimensjoneringen av utdanningstilbudet. Universiteter, fag- og høyskoler må i større grad vektlegge næringslivets behov når studieplasser opprettes. Mange fylkeskommuner dimensjonerer tilbudet i videregående skole kun basert på elevenes egne ønsker, uten å gjøre en vurdering av hva som er det lokale næringslivets behov, og om det finnes læreplasser i fagene elevene ønsker seg.
Den viktigste rekrutteringsjobben gjøres lokalt, i møtet mellom den enkelte bedrift og elever eller studenter. Da må samarbeidet mellom skole, bedrift og opplæringskontor være godt. I tillegg kan nasjonale rekrutterings- og omdømmekampanjer bidra til å løfte bevisstheten i befolkningen om enkeltbransjer eller fag.
NHO Mat og Drikke vil bidra til alle disse delene i rekrutteringsarbeidet, heve bevisstheten om viktigheten av rekruttering og vise til arbeidsformer og rekrutteringsaktiviteter som har vist seg å virke.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?