Det var landbruks- og matminister Sandra Borch, som deltok på Grüne Woche i Berlin, som la frem den gode nyheten:
– Vi må ikke glemme at dette er et langsiktig arbeid. Søkertallene til restaurant- og matfag har vært fallende i over 20 år. Det tar tid å snu en slik trend. I 2022 var første gang på flere år at søkertallene stabiliserte seg, noe som er et godt tegn for kampanjens videre arbeid, sa landbruks- og matministeren under pressekonferansen som ble holdt i den norske ambassaden i Berlin torsdag 19. januar.
Kampanjen handler om å skape nysgjerrighet og interesse for mat- og måltidsbransjene. Kampanjen viser frem hele bredden av karrieremuligheter innen bransjene, og viser de ulike yrkene: hvordan er det å jobbe som servitør, kokk, slakter, baker, konditor osv.
I 2023-utgaven av Smak deg frem møter vi blant andre Silje Pedersen som forteller om sin hverdag som bakerlærling, og Martin Lund, lærling i industriell matproduksjon.
Om Smak deg frem
Det var NHO Reiseliv som bygget opp kampanjen i 2020. Senere har den blitt utvidet, og gjennomføres nå som et samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Virke, Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers Landsforening (NKL), Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM).