Ny modell for landbruksutdanning på høring

Publisert

Kasser med små planter foran på en traktor.

Foto: © Ilja C. Hendel for NHO Mat og Drikke

Arbeidet med å få på plass en fagutdanning i landbruksfag har pågått lenge. Nå ber utdanningsdirektoratet om innspill til en ny utdanningsmodell som kan løse kompetanseutfordringen.

- Sjelden har vel opprettelse av en ny fagutdanning vært grundigere behandlet, sier spesialrådgiver Espen Lynghaug i NHO Mat og Drikke. Arbeidet med å få på plass et fagbrev for de som arbeider i landbruket begynte for snart 20 år siden, og det har i en årrekke blitt gjennomført forsøk med en lærlingeordning i flere fylker, endog med egen følgeforskning. Vi er ennå ikke i mål, men vi nærmer oss, sier han.

Bekymret for voksenagronomen

Bøygen har ikke vært selve fagutdanningen, alle er enige om at en lærlingordning med fagbrev er den beste opplæringsmodellen også i landbruket. Det er den såkalte "voksenagronomen" deler av næringen og myndighetene har vært bekymret for. Voksenagronomen er en komprimert utdanning på Vg3-nivå for voksne som trenger noe faglig påfyll for å overta og drive en gård. - Med overgang til en 2+2-modell med to år i skole og to år i bedrift forsvinner det tredje året i skolen, og dermed også det komprimerte løpet for rundt 600 voksne pr år, sier Lynghaug som har fulgt denne saken i en årrekke som leder av Faglig råd Naturbruk.

Ønsker mer praksis i opplæringen

- NLT har lenge hatt et ønske om en fagutdanning i landbruksfag, sier daglig leder Frode Alfarnes. Vi har også høstet gode erfaringer i forsøket med lærlinger i landbruksfag. I motsetning til kandidater som kommer fra tradisjonell agronomutdanning får de som har deltatt i forsøket en god og variert praksis. Dette gjør at vi kan ansette dem direkte som avløser eller som ansatt i produksjonsbedrift etter fullført utdanning.

Du finner høringsbrev og høringsverktøyet på Utdanningsdirektoratets nettsider 

Tre ulike modeller på høring

Det er tre modeller som utdanningsmyndighetene nå ønsker innspill på. En av dem er å videreføre dagens ordning, de to nye modellene er enten en overgang til en 2+2-modell med læretid og fagbrev, eller en splitting hvor man både beholder dagens modell og oppretter en fagutdanning. I dagens videregående skole finnes ikke en slik modell, og dette med to løp vil i så fall være en nyvinning. - Det kan være gode grunner til å gå for en slik modell, men vi må vurdere dette nøye, sier Lynghaug. Vil det for eksempel være et elevgrunnlag tilstrekkelig til å opprettholde både Vg3 i skole og skaffe nok lærlinger?

NHO Mat og Drikke kommer til å legge stor vekt på hva Norske Landbrukstjenester (NLT) tenker om disse modellene når vi leverer vårt høringssvar.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Portrettfoto av Lynghaug

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: