Arbeidet med å få endret utdanningen fra en treårig yrkeskompetanse til en fireårig fagutdanning med læretid i bedrift har vært et sterkt ønske; ikke minst fra Norske Landbrukstenester (NLT) som har ansvaret for avløsere og landbruksvikarer og er en bransjeorganisasjon i NHO Mat Drikke.
Ja takk, begge deler!
Det er ordningen som kalles "voksenagronomen" som har ført til at endringen av opplæringsmodell har tatt tid. Voksenagronomen er en komprimert utdanning på Vg3-nivå for voksne som trenger noe faglig påfyll for å overta og drive en gård. - Med overgang til en 2+2-modell med to år i skole og to år i bedrift forsvinner det tredje året i skolen, og dermed også det komprimerte løpet for rundt 600 voksne pr år, sier Lynghaug som har fulgt denne saken i en årrekke som leder av Faglig råd Naturbruk. Dette har vært en reell "nøtt", og derfor har også Kunnskapsdepartementet fastsatt to opplæringsmodeller i vg3 landbruk, henholdsvis yrkeskompetanseløp med tre år i skole som i dag, og lærefag etter hovedmodellen med fagbrev med to år i skole og to år i bedrift.
- NLT har lenge hatt et ønske om en fagutdanning i landbruksfag, sier daglig leder Frode Alfarnes. Dette gjør at vi kan ansette direkte som avløser eller som ansatt i produksjonsbedrift etter fullført utdanning. Vi ser at tiden frem til dette forhåpentligvis er klart høsten 2025 må brukes godt. Det må ses på hvordan vi i samarbeid får på plass en fornuftig struktur med opplæringskontor og lærebedrifter. Det er også viktig å komme i gang med arbeidet med å finne og kvalitetssikre de ulike læreplassene hos medlemmene våre.
Arbeidet er ikke over
- Nå er det viktig at næringen benytter tiden vel, bereder grunnen for den nye fagutdanningen og sikrer at det står et tilstrekkelig antall lærebedrifter klar til å ta imot de nye lærlingene, sier Lynghaug. Faglig råd Naturbruk skal nå finne kandidater til læreplangrupper for både fagutdanningen og Vg3 i skole for de som fortsatt ønsker å ta sin utdanning på den "gamle" måten. Et løp med to utdanningsmodeller gir også mulighet til å oppgradere den eksisterende utdanningen i skole. Om vi kommer raskt i gang med læreplanarbeidet, kan kanskje de første elevene få læreplass i bedrift fra høsten 2025, avslutter han.