En mer praktisk skole gir mer motiverte elever

Foto: Pixabay
NHO Mat og Drikke mener at nøkkelen til å redusere frafall i videregående skole ligger i en mer praktisk grunnskole.
Foto: Pixabay
NHO Mat og Drikke mener at nøkkelen til å redusere frafall i videregående skole ligger i en mer praktisk grunnskole.
Tirsdag 10. juni lanserte NHO og LO sin felles handlingsplan for en mer praktisk grunnskole. NHO Mat og Drikke har vært en viktig bidragsyter i dette arbeidet.
🔍 Motivasjon synker tidlig: Allerede fra 5. klasse viser undersøkelser at elevenes motivasjon faller.
🧠 Hjernen formes av hendene: Store deler av hjernen er dedikert til håndens bevegelser.
🛠️ Alle fag har nytte: Praktisk arbeid styrker læring i både teoretiske og praktiske fag.
🚸 Tidlig innsats nytter: En mer praktisk grunnskole kan forebygge frafall i videregående.
(Oppsummeringen er laget med hjelp av KI)
Tirsdag 10. juni lanserte NHO og LO sin felles handlingsplan for en mer praktisk grunnskole. Planen ble presentert på Vestli skole i Oslo – en skole som allerede viser vei med variert og praktisk undervisning.
Les mer om handlingsplanen på NHOs nettsider
NHO Mat og Drikke har i mange år vært en tydelig stemme for en mer praktisk tilnærming i hele grunnutdanningen. Erfaring og forskning viser at mange av utfordringene som fører til frafall i videregående skole, har sitt utspring allerede i grunnskolen.
Elevundersøkelser viser en tydelig trend: Elevenes motivasjon begynner å falle fra 5. klasse og er på sitt laveste når de skal velge videregående opplæring. Dette er et alvorlig signal om at dagens skolemodell ikke treffer alle elever like godt.
– En mer praktisk skole vil gi en mer variert, inkluderende og motiverende skole for alle elever i alle fag, sier Espen Lynghaug, spesialrådgiver for utdanning og kompetanse i NHO Mat og Drikke.
Det er lett å anta at det først og fremst er yrkesfagene som vil dra nytte av en mer praktisk undervisning. Men forskning viser at alle elever – uavhengig av fag – har nytte av å arbeide praktisk. En stor del av hjernebarken er viet til håndens bevegelser, og bruken av hendene påvirker hjernens plastisitet, altså evnen til å tilpasse seg og lære.
– Kort sagt: Hendene er ikke bare et verktøy for å utføre oppgaver, men også en viktig faktor i hjernens utvikling og funksjon, sier Lynghaug.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?