En mer praktisk skole gir mer motiverte elever

Publisert

Lærer som skriver på tavle

Foto: Pixabay

NHO Mat og Drikke mener at nøkkelen til å redusere frafall i videregående skole ligger i en mer praktisk grunnskole.

Saken oppsummert:

Tirsdag 10. juni lanserte NHO og LO sin felles handlingsplan for en mer praktisk grunnskole. NHO Mat og Drikke har vært en viktig bidragsyter i dette arbeidet.

Praktisk læring er viktig fordi:

🔍 Motivasjon synker tidlig: Allerede fra 5. klasse viser undersøkelser at elevenes motivasjon faller.

🧠 Hjernen formes av hendene: Store deler av hjernen er dedikert til håndens bevegelser.

🛠️ Alle fag har nytte: Praktisk arbeid styrker læring i både teoretiske og praktiske fag.

🚸 Tidlig innsats nytter: En mer praktisk grunnskole kan forebygge frafall i videregående.

(Oppsummeringen er laget med hjelp av KI)

Tirsdag 10. juni lanserte NHO og LO sin felles handlingsplan for en mer praktisk grunnskole. Planen ble presentert på Vestli skole i Oslo – en skole som allerede viser vei med variert og praktisk undervisning.

Les mer om handlingsplanen på NHOs nettsider

Praktisk læring starter i grunnskolen

NHO Mat og Drikke har i mange år vært en tydelig stemme for en mer praktisk tilnærming i hele grunnutdanningen. Erfaring og forskning viser at mange av utfordringene som fører til frafall i videregående skole, har sitt utspring allerede i grunnskolen.

Elevundersøkelser viser en tydelig trend: Elevenes motivasjon begynner å falle fra 5. klasse og er på sitt laveste når de skal velge videregående opplæring. Dette er et alvorlig signal om at dagens skolemodell ikke treffer alle elever like godt.

Hånden er hjernens flittigste tjener

– En mer praktisk skole vil gi en mer variert, inkluderende og motiverende skole for alle elever i alle fag, sier Espen Lynghaug, spesialrådgiver for utdanning og kompetanse i NHO Mat og Drikke.

Det er lett å anta at det først og fremst er yrkesfagene som vil dra nytte av en mer praktisk undervisning. Men forskning viser at alle elever – uavhengig av fag – har nytte av å arbeide praktisk. En stor del av hjernebarken er viet til håndens bevegelser, og bruken av hendene påvirker hjernens plastisitet, altså evnen til å tilpasse seg og lære.

– Kort sagt: Hendene er ikke bare et verktøy for å utføre oppgaver, men også en viktig faktor i hjernens utvikling og funksjon, sier Lynghaug.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Portrettfoto av Lynghaug

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: