-
Avsporer klimadebatten
- Miljødirektoratets rapport som underlag for politiske vurderinger mister verdi og reiser flere spørsmål enn den besvarer, sier NHO Mat og Drikke om direktoratets nye forslag til klimatiltak.
-
Tjener bedre på å tenke på miljøet
Det viktigste er å ta vare på mennesker, dyr og miljø. Men bærekraft er god butikk, også: Det lønner seg å spare energi og kaste mindre mat, konstaterer Orkla-sjef Peter A. Ruzicka.
-
Reduksjon av klimautslipp
Mat- og drikkenæringen skal redusere utslippene av klimagasser i tråd med Norges nasjonale forpliktelser, og bidra til bedre og ny utnyttelse av fornybare natur- og bioressurser som grunnlag for økt verdiskaping.
-
Plastforsøpling skaper engasjement
- Vi har fått mange og gode innspill fra medlemsbedrifter i forbindelse med vårt høringssvar til nytt direktiv for engangsartikler i plast, sier Terje Sletnes, direktør for analyse og politikk i NHO Mat og Drikke. Det er helt nødvendig å forebygge og redusere forsøpling i naturen med engangsartikler i plast.
-
Bruker hele poteten
HOFF på Gjøvik er en del av den sirkulære økonomien. Der brukes hele poteten som gir et mangfold av produkter - fra potetmos og vegetarburgere, via sprit og glukose til gjødsel og dyrefôr.
-
Bør følge EU i regulering av genteknologi
NHO Mat og Drikke mener den fremtidige reguleringen av genteknologi må ivareta innovasjonspotensialet og konkurransekraften til den norske mat-, drikke- og bionæringen. Det betyr at Norge som et minimum må følge regelverksutviklingen i EU, og åpne for økt bruk av genteknologi på planter.
-
Vil styrke forskning og innovasjon i matproduksjon
Nasjonal Teknologiplattform – Food for Life la 18. november frem sin nye strategiske forsknings- og innovasjonsagenda I agendaen beskrives tre områder der Nasjonal Teknologiplattform har satt seg mål for 2030. Den norske teknologiplattformen for matbransjen er et samarbeid mellom NHO Mat og Drikke og Nofima.
-
Fjordland
I 2018 lanserte Fjordland Bremykt mykere, som inneholder mer rapsolje og mindre meierismør enn Bremykt original. – Denne lanseringen alene har bidratt til å redusere 70 tonn mettet fett hvert år, forteller ernæringsrådgiver i Fjordland, Elisabeth Hurum.