-
Nestlé med krafttak mot plastavfall
Nestlé skaper et marked for resirkulert plast godkjent for matemballasje, og oppretter et fond for å skyte fart på innovasjon innen emballasje.
-
- Fortsatt ikke en god idé
Stortingets helse- og omsorgskomité har bedt regjeringen om å forskriftsfeste et markedsføringsforbud av usunn mat og drikke mot barn under 18 år. - Den sterke troen på at en forskrift og markedsføringsforbud er svaret på utfordringene med bedre folkehelsen blant barn og unge, deler vi ikke, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
-
Norden vil bidra til ny EU-merkeordning
Nordiske ministre har skrevet brev til EU om ny matmerking. Erfaringene med Nøkkelhullet blir fremhevet.
-
Mindre fett og salt i hvert flak
Denne uken har det vært den internasjonale Salt Awareness Week. Gjennom intensjonsavtale og saltpartnerskapet jobber flere av medlemmene i NHO Mat og Drikke blant annet med å redusere saltinnholdet i sine produkter. Maarud er en av bedriftene som arbeider hardt for å sørge for stadig bedre helseprofil på snacksen.
-
Medlemsbedrifter som har sluttet seg til intensjonsavtalen
Disse medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke har sluttet seg til avtalen om å tilrettelegge for et sunnere kosthold 2022 - 2025. Bedriftene er angitt i alfabetisk rekkefølge.
-
Nasjonale kostråd: Høringsutkastet er klart
Den 22. mars la Helsedirektoratet ut høringsutkastet til de reviderte, nasjonale kostrådene for god helse og gode liv. Høringsfristen er satt til den 20. mai og de endelige kostrådene blir presentert på Arendalsuka den 15. august.
-
NHO Mat og Drikkes høringsinnspill til nye kostråd
NHO Mat og Drikke har levert et omfattende innspill til formuleringen av nye kostråd. Nå er det opp til Helsedirektoratet å sluttføre arbeidet.